menu

Jaarlijkse kosten van een BV

Als je een besloten vennootschap (BV) gaat oprichten, wil je weten wat hier de kosten van zijn. Misschien nog belangrijker dan de opstartkosten, zijn de kosten die jaarlijks terugkeren. Een BV heeft veel voordelen. Houd er wel rekening mee dat een BV meer verplichtingen, en dus meer terugkerende kosten heeft. Wat kost een BV jaarlijks?

De BV kent een aantal voordelen, zoals scheiding van werk en privé, maar ook een aantal nadelen. Bij oprichting zijn er eenmalige kosten, zoals je inschrijving bij de Kamer van Koophandel en notariskosten. Deze opstartkosten ben je in ieder geval kwijt in je eerste jaar als BV. Maar eigenlijk vallen deze kosten enorm mee. Er wordt soms gezegd dat een BV duurder is dan een eenmanszaak. Een BV oprichten is inderdaad wat duurder, maar meestal bedoelt men niet de opstartkosten. Het verschil tussen een BV en een eenmanszaak zit hem vooral in de jaarlijkse kosten voor het verwerken van de administratie, en het wegvallen van enkele fiscale voordelen.

Belastingdruk bij een BV

Een belangrijk onderdeel waar de BV afwijkt van ondernemingsvormen als de eenmanszaak of vof, is de verplichting van een DGA-salaris. De directeur-grootaandeelhouder krijgt een minimumsalaris uitgekeerd vanuit het bedrijf. Dit verplichte salaris kan ervoor zorgen dat ondernemer met een BV, in verhouding tot eigenaren van andere ondernemingsvormen, jaarlijks meer belasting moet betalen.

Zo kom je als bestuurder van een BV niet in aanmerking voor startersaftrek, zelfstandigenaftrek of MKB-vrijstelling. Ook maak je gebruik van vennootschapsbelasting. Je betaalt hierbij een lager belastingtarief, maar om de fiscale voordelen van een eenmanszaak te compenseren zul je dan een winst moeten maken die hoger is dan 150.000 euro. De vennootschapsbelasting kent wel aftrekposten, zoals investeringsaftrek wanneer je investeert in bedrijfsmiddelen. Mocht je bedrijf een innovatief product ontwikkelen, dan kun je profiteren van Research en Developmentaftrek (RDA) en de innovatiebox. Tenslotte mag je verliezen verrekenen met winst uit het voorgaande boekjaar, of toekomstige winsten tot 9 jaar later. Dit is handig voor de vele investeringen die je ongetwijfeld in de eerste jaren van je BV doet.

Financiële administratie

Je hebt daarnaast maandelijkse en jaarlijkse verplichtingen aan de Belastingdienst. Net als elke andere bedrijfsvorm moet je ieder kwartaal btw-aangifte doen. Ook is een BV verplicht een jaarrekening te maken en deze af te geven bij de Kamer van Koophandel. Bovendien moet deze voorzien zijn van een accountantsverklaring. Je zult dus moeten investeren in een nauwkeurige financiële administratie met goedkeuring van een accountant. Daarbij moet je de jaarrekening aanleveren in digitaal SBR-formaat. Hiervoor heb je een boekhoudprogramma nodig.

Als jij de enige medewerker bent, heb je voor een eenmanszaak of vof geen loonadministratie nodig. Bij een BV ben je verplicht om jezelf salaris uit te keren. Hierdoor is de salarisadministratie van een BV eerder van toepassing, en dit kan een extra periodieke kostenpost met zich meebrengen.

Besparen op je boekhouding?

Eenmanszaken zullen in veel gevallen hun administratie zelf kunnen bijhouden. De administratie van een BV wordt al snel veel ingewikkelder. Daarom is het verstandig dit, ten minste voor een deel, uit te besteden. Deze verplichtingen maken de jaarlijkse kosten van een BV soms hoger dan die van andere ondernemingsvormen.

Wil je kosten besparen op je boekhouding? Overweeg dan om niet je volledige administratie uit te besteden aan een accountantskantoor. Hoewel een accountant je jaarrekening moet goedkeuren, hoeft deze niet je dagelijkse administratie ook nog eens te doen. Investeer in plaats daarvan in een geschikt softwareprogramma. Hier maken accountantskantoren tenslotte ook gebruik van om het proces te versimpelen. Door automatisering sluit je menselijke fouten uit en ben je veel minder tijd kwijt aan administratie. Laat vervolgens een accountant aan het einde van de rit de zaken controleren.