Hoeveel kost het oprichten van een BV?
Om een besloten vennootschap op te richten, heb je te maken met een aantal eenmalige kostenposten. Denk aan het inschrijfgeld voor de Kamer van Koophandel, mogelijk startkapitaal en de kosten van een notaris.
Startkapitaal
Sinds de flexwet in 2012 van kracht is, kun je zelf kiezen of je een bv met of zonder startkapitaal wilt oprichten. Voorheen was het verplicht om in elk geval 18.000 euro aan startkapitaal te hebben. Maar inmiddels is een enkele euro genoeg om een bv op te kunnen richten.
Al starten de meeste ondernemers met wat startkapitaal bij de oprichting. Deels door balansposten, als voorraad of eigen inventaris, want ook die tellen mee als kapitaal. Daarnaast omdat eigen vermogen helpt bij het overtuigen van zakenrelaties of simpelweg om aan te tonen dat je als bestuurder in het belang van de onderneming werkt. Als richtlijn kun je hiervoor de verwachte kosten van het eerste kwartaal rekenen. Zoals aanloopkosten als het huren van een kantoor of het bouwen van een website.
Wil je advies van een boekhouder of administratiekantoor? Met enkele vrijblijvende offertes vergelijk je eenvoudig de tarieven van boekhouders en accountants uit je eigen regio.
Inschrijving Kamer van Koophandel
Om je bedrijf te registreren in het Handelsregister betaal je eenmalig de inschrijfkosten van 75 euro. Als je hier een uittreksel bij wilt kost dit vijftien euro extra. Het is verplicht om je in te schrijven bij de Kamer van Koophandel als bv.
Om je te kunnen inschrijven bij de KvK moet je eerst alle statuten op orde hebben. Omdat dit enkele weken in beslag kan nemen maar je mogelijk al stappen vanuit het bedrijf wilt zetten, zoals een kantoorruimte huren, kun je handelen vanuit de bv in oprichting of bv i.o. Dit is een nog op te richten bv. Zodra je bent geregistreerd bij de KvK gaan alle rechten en plichten automatisch over. Ook kun je vanaf dit moment personeel aannemen.
Notariskosten
Bij een bv ben je wettelijk verplicht om een notaris in te schakelen. De notaris zal de oprichtingsakte opstellen. Daarin staat hoe de aandelen zijn verdeeld en hoe deze overdraagbaar zijn, wat de bevoegdheden van de bestuurders zijn en hoe zij benoemd of ontslagen kunnen worden.
Door deze notariskosten is het oprichten van een bv veelal duurder dan een eenmanszaak. De kosten van de notaris kunnen verschillen per notariskantoor. Over het algemeen ben je tussen de 500 en 1000 euro kwijt, afhankelijk van hoe complex je wensen zijn. Als je bijvoorbeeld meerdere bv’s wilt onderbrengen in een holding of het verplichte DGA-salaris wilt verlagen, ben je meer geld kwijt.
Op zoek naar een notaris waar je een bv kan oprichten? vergelijk tarieven van zo'n 800 erkende notarissen online. Vind snel de goedkoopste notaris in je eigen regio.