Hoeveel kost het oprichten van een BV?

Hoeveel kost het oprichten van een BV?

Om een besloten vennootschap op te richten, heb je te maken met een aantal eenmalige kostenposten. Denk aan het inschrijfgeld voor de Kamer van Koophandel, mogelijk startkapitaal en de kosten van een notaris.

Startkapitaal

Sinds de flexwet in 2012 van kracht is, kun je zelf kiezen of je een bv met of zonder startkapitaal wilt oprichten. Voorheen was het verplicht om in elk geval 18.000 euro aan startkapitaal te hebben. Maar inmiddels is een enkele euro bij wijze van spreken genoeg om een bv op te kunnen richten.

In de praktijk kiezen de meeste ondernemers er voor om bij oprichting startkapitaal te hebben. Als leidraad kun je hiervoor de verwachte kosten van het eerste kwartaal rekenen. Denk bijvoorbeeld aan aanloopkosten als het huren van een kantoor of het bouwen van een website.

Wil je advies van een boekhouder of administratiekantoor? Met enkele vrijblijvende offertes vergelijk je eenvoudig de tarieven van boekhouders en accountants uit je eigen regio.

Inschrijving Kamer van Koophandel

Om je bedrijf te registreren in het Handelsregister betaal je eenmalig de inschrijfkosten van vijftig euro. Als je hier een uittreksel bij wilt kost dit vijftien euro extra. Het is verplicht om je in te schrijven bij de Kamer van Koophandel als bv.

Om je te kunnen inschrijven bij de KvK moet je eerst alle statuten op orde hebben. Omdat dit enkele weken in beslag kan nemen maar je mogelijk al stappen vanuit het bedrijf wilt zetten, zoals een kantoorruimte huren, kun je handelen vanuit de bv in oprichting of bv i.o. Zodoende kun je tijdelijk werken vanuit een nog op te richten bv. Zodra je bent geregistreerd bij de KvK gaan alle rechten en plichten automatisch over. Ook kun je vanaf dit moment personeel aannemen.

Notariskosten

De flexwet maakt dat niet alleen de wet rondom startkapitaal is versoepeld, maar je ook geen verplichte bankverklaring of accountantsverklaring nodig hebt. Je bent echter nog steeds wettelijk verplicht om een notaris in de arm te nemen. De notaris zal de oprichtingsakte opstellen. Daarin staat hoe de aandelen zijn verdeeld en hoe deze overdraagbaar zijn, wat de bevoegdheden van de bestuurders zijn en hoe zij benoemd of ontslagen kunnen worden.

Omdat je hiervoor een notaris moet inschakelen is het oprichten van een bv veelal duurder dan een eenmanszaak. De kosten van de notaris kunnen verschillen per notariskantoor. Over het algemeen ben je tussen de 300 en 1000 euro kwijt, afhankelijk van hoe complex je wensen zijn. Als je bijvoorbeeld meerdere bv’s wilt onderbrengen in een holding of het verplichte DGA-salaris wilt verlagen, ben je meer geld kwijt.